Mutiara Kata..

"Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya."

Tuesday, October 12, 2010

Cerita Dari Chenor :D

CERITA DARI CHENOR


Seorang gembala di Chenor sedang menggembalakan biri-birinya yang berbulu hitam dan berbulu putih. Dia kemudian didatangi seorang pemuda yang merupakan salah seorang pelajar dari sebuah universiti. Pemuda tersebut tertarik dengan biri-biri yang banyak dan cantik tersebut. Beliau menghampiri gembala tersebut lalu mengajukan pertanyaan pada gembala tersebut :

Pemuda : "Baguskah ternakan biri-biri pak cik?. Boleh tak saya tanya beberapa soalan?"

Gembala : "Ah, tanyer la koi takder hae.."

Pemuda : "Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?"

Gembala : "Hok mane, hok putih ke hok itang?"

Pemuda : "Yang putih"

Gembala :"Ah, hok putih te berjalan dalang enam batu sari"

Pemuda : "Dan yang hitam?"

Gembala : "Hok itang pun same la dia bejalan skali ah awok"

Pemuda : "Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?"

Gembala : "Hok mane, hok putih ker hok itang?"

Pemuda : "Yang putih."

Gembala : "Aaa, hok putih ter kuat mentedaroh, sari dalang 20 ikat rumpuit."

Pemuda : "Dan yang hitam?"

Gembala : "Hok itang ter same jugek."

Pemuda : "Dan berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?"

Gembala : "Hok mane, putih ker itang?"

Pemuda : "Yang putih."

Gembala : "Aaa...yg dah lepas2 hok putih ter dekat2 6 kati bulu..."

Pemuda : "Dan yang hitam?"

Gembala : "Hok itang ter same la jugek ah awok ni, sokmo nanyer bende pelek2."

Pemuda : (Dengan perasaan geram ) "Kenapa pak cik membezakan biri-biri pak cik yang putih dengan yang hitam setiap kali nak jawab soalan saya, padahal jawapan semuanya sama saja !!"

Gembala :"Aikk, maroh? Memang la mende nyer hok putih ter hok koi..."

Pemuda : "Ooo, begitu, fahamlah saya, habis tu yang hitam tu pulak siapa punya?"

Gembala : "Hok itang ter koi punyer jugek...hehehe"

Pemuda : (Dalam hati) Nasib baik la aok tua pak cik.. kala aok ni baya-baya keh mboh beletaih daie aok ni..






6 comments:

~ PIJA ~ said...

aku tak sabar nak tahu cerita dari kulim je nih..heee

hanimichi said...

hehehe..nak tau crita dari kulim, jom p kulim 11 dec ni :D

~ PIJA ~ said...

ade rezeki..insyaAllah sampai..tp nak kad jugak...heee

hanimichi said...

okes, nnt kad siap, aku poskan..

nina syakina said...

haha... comel en kambing tuhh..putih ada itam pun ada =p

hanimichi said...

nina syakina: hehhehe...comei comei..