Mutiara Kata..

"Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya."

Thursday, December 24, 2009

June 2008 till now..

After 18 months, i guess i am still in probation period..
Duno when i can get a 'confirmation letter'..
Is it so hard to accept me the way i am?



aih..sien! ~~ ( ._.,)

Sunday, December 6, 2009

coretan seorang penulis blog yg kebosanan..

Hari ahad yg membosankan..
tuan blog ni ada kt umah, ketuk2 keyboard laptop dier..
pastu cuba utk x berfikir ttg MAKANAN sbb dier dh byk makan sblm ni.. =P
tp sebaliknya..dia terfikir benda2 yg lain yg agak serius..
KALAU dier dh XDE dlm dunia ni? Hmm..camne ye?
  1. camne ngan mami, buah hati & family?
  2. ilmu, amalan dan amal ibadat dh cukup ke? Smpt ke taubat?
  3. sape nk uruskan jenazah dier kt sini...family smer jauh belaka..
  4. agak2 berapa lama diorang akan sedih?
  5. buah hati & kawan2 akan rasa kehilangan yg amat sgt x?
  6. adakah tuan punya blog akan dilupakan sepenuhnya dgn cepat?
ADOI! nape la tuan punya blog terfikir jauh sampai ke situ sekali..

Tp kan, sekali sekala kita kena gak terfikir ttg kematian, baru keinsafan tu datang..
Walau mcm mana pun, bila masa tu tiba nnt, dier yakin akan ketentuan Allah.

X kisah la walaupun dier akan dilupakan terus ke camne ke..yg penting, dier syg semuanya..
Sayang & cinta yg tulus x memerlukan balasan..tp kalau berbalas, alhamdulillah, anggaplah itu sebagai bonus..dan jgn lupa bersyukur selalu. Penting tu..

To readers:
Maut bisa menjemput kita bila2 masa je..so jgn igt esok sentiasa ada..tp jgn amik statement ni secara negatif ye, amik sepositif yg mungkin supaya kita semakin dekat dgnNya.

Apapun, bykkan beramal ibadat, jauhkan perbuatan laqha, sentiasa maafkan semua org, sentiasa berbakti dgn ibu bapa & keluarga dan tuluskan hati dlm segala yg kita buat..
InsyaAllah, segalanya akan selamat. Amin.

Thursday, November 19, 2009

ikan bakar oh ikan bakar..

Tuan punya blog ni sebenarnya kelaparan..
Dia teringin sgt nk mkn ikan bakar kt tmn melati..
tp disebabkan faktor cuma ada 30 min utk sampai ke selayang, dgn x bersiap ape pun lg..hmm..
x ngapelah, simpan je la niat nk mkn ikan bakar tu.. :(

Thursday, November 12, 2009

Erti Cinta - Maya Karin

Termenung ku bercelaru
Memikirkan cinta
Di mana sebenar
Namanya cinta

Tak tertahan hati ini
Bila kau berkata
Sememangnya aku
Menyintaimu

( 1 )
Mungkin kita tak pernah mengutarakan masalah
Kau dan aku bagai tiada arah
Namun aku percaya kita akan mengatasi
Segalanya hanya untukmu
Kupasti

Sama-sama kita kembali
Sama-sama kita binakan
Cinta yang pernah mekar
Untuk engkau dan aku

Sama-sama kita tempuhi
Sama-sama kita rasakan
Apa yang dinamakan
Erti cinta sebenar

( ulang dari 1 )

Sama-sama kita tempuhi
Sama-sama kita rasakan
Apa yang dinamakan
Erti cinta sebenar

Sunday, November 8, 2009

Harapnya akulah wanita itu..



" Sebaik-baik wanita adalah yang apabila diberi sesuatu dia bersyukur dan bila tidak diberi apa-apa dia bersabar, yang menyenangkan hatimu bila kamu melihatnya dan mentaatimu bila kamu menyuruhnya..." (maksud Hadith)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

I'm gonna reach 31 on Jan 25th next year..
I wanna be the best to my Creator, to my mom, to my b, to my siblings, to my friends, to my peers, in fact to everybody..i wouldn't repeat all the sins, all the 'khilaf', all the bad things that i've made before..i wanna be a better person..i wanna be a good muslimah..insyaAllah, Amiin.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thursday, November 5, 2009

Terfikir sejenak..



Tak semua yang kita nak, kita akan dapat..

Tak semua yang kita harapkan akan menjadi kenyataan..
Jadi belajarlah bersyukur dengan apa yang ada..
Bukan semua orang berpeluang merasai apa yang kita rasa..
Walaupun apa yang kita nak masih belum terlaksana..
Tapi sekurang-kurangnya rasa bahagia itu ada..

Tuesday, October 27, 2009

Anger Management..


Sifat pemarah dan panas baran adalah suatu emosi yang kadang-kadang berlaku kepada manusia biasa. Marah tidak digalakkan di dalam Islam dan perlu dikawal kerana ia memberi impak negatif terhadap keperibadian, keseimbangan akal dan keharmonian masyarakat.

Cara mengatasi marah dalam Islam ialah:

  • Mengubah Posisi. Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim)
  • Berwuduk. Rasulullah SAW bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud) .
  • Ingat Allah, beristighfar dan berzikir
  • Minum air.
  • Mendiamkan diri ketika marah.
  • Berlindung kepada Allah daripada syaitan.
  • Meluahkan perasaan dan masalah dalam keadaan masa dan tempat sesuai.
  • Berfikiran positif.
  • Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat; mengelakkan daripada memekik atau bertindak garang.
  • Bawa bertenang seperti menarik nafas.
  • Senyum kerana senyuman mampu meredakan tekanan.

sumber : berita harian

------------------------------------------------------------------------------


Renungilah mutiara kata ini:

"Jika anda bersabar cukup hanya pada satu detik sewaktu dalam kemarahan, anda melepasi dan melangkaui seratus hari kesedihan."

Monday, October 26, 2009

CEMBURU..

cemburu itu tanda sayang...tp bukan cemburu buta ya...
aku juga pernah cemburu..ya lah, aku ni manusia biasa yg punya perasaan cinta..cewah!
tp bila difikirkan, aku percaya dia..dan aku cuba perbaiki diri..
so dgn sendirinya perasaan cemburu tu beransur hilang..

artikel ini juga byk membantu di kala aku diruntun kejelesan..hehe..
moh bace ramai2..moga ilmu ni dpt dimanfaatkan seadanya..insyaAllah.
------------------------------------------------------------

Oleh : Qurratu A’Yun
Majalah Sinar Rohani, Feb 2005

DEFINISI cemburu menurut kamus adalah ketakutan berpindahnya rasa kasih sayang terhadap orang lain, atau ketidakpercayaan akan kesetiaan orang yang dicintai, seperti suami, isteri atau kekasih. Kecemburuan juga boleh wujud dalam persahabatan atau antara adik-beradik seperti kakak dengan adik kandungnya.

Cemburu dapat dikesan apabila seseorang itu mempunyai perasaan terhadap orang yang dicemburuinya. Oleh itu seringkali kita mendengar orang berkata ‘cemburu tandanya sayang’ yang seolah-olah menggambarkan bahawa cemburu adalah satu standard untuk menilai kasih sayang sesuatu pasangan. Mungkin ini ada benarnya kerana jika kita tidak sayang pada seseorang mengapa mesti kita merasa cemburu terhadapnya.

Sesungguhnya sifat cemburu adalah naluri manusia yang amat sukar untuk dibendung. Lantaran ia adalah disebabkan oleh sikap ‘possesive’ seseorang terhadap pasangannya. Di mana dalam dirinya ada satu pengakuan jelas (tetapi tidak secara langsung) bahawa pasangannya itu hanya untuk dirinya sahaja dan tidak boleh sama sekali diambil atau dikongsi dengan orang lain. Namun begitu sifat terlampau cemburu yang mencapai tahap ‘cemburu buta’ amat tidak digalakkan kerana ia boleh menggugat hubungan sesebuah rumahtangga begitu juga ketiadaan angsung sifat cemburu pula sebenarnya boleh membawa akibat buruk kerana ia boleh menjadi punca pasangan ‘mudah dikebas orang’. Dengan itu terdapat dua jenis cemburu iaitu cemburu yang positif dan cemburu yang negatif.

Bila berbicara tentang cemburu juga, ramai menuding jari mengaitkannya dengan kaum hawa di mana mereka beranggapan bahawa kaum wanita ini sangat kuat cemburunya. Dalam soal ini, sebenarnya sama ada lelaki mahupun wanita masing-masing mempunyai sifat cemburu. Cuma yang membezakannya ialah tahap cemburu tersebut dan sejauh manakah perasaan cemburu itu berjaya dikawal.

Dalam hubungan suami isteri, sifat cemburu wajib dikawal. Jika tidak klimaksnya nanti boleh membawa kepada putusnya sesuatu ikatan perkahwinan itu (bercerai). Dalam hal ini rasa cemburu acapkali membuatkan seseorang berubah menjadi orang yang selalu curiga dan sentiasa berprasangka buruk. Hakikatnya dia sedar bahawa sikap cemburunya itu kurang menyenangkan pasangannya tetapi dia tidak mampu mengawalnya. Dia merasakan bahawa apa yang dilakukan semuanya betul dan sentiasa ingin tahu apa yang dilakukan oleh pasangannya hatta perkara yang kecil sekalipun sehingga mencetuskan pertengkaran demi pertengkaran yang menggugat kemesraan yang terjalin sebelumnya. Oleh itu untuk menyelamatkan keadaan, seseorang itu apabila dapat melihat tanda-tanda awal cemburu pada pasangannya, hendaklah
bertindak segera agar tidak merebak. Ikutilah tips berikut tentang bagaimana untuk mengawal keadaan sekiranya mendapat pasangan yang kuat cemburu.
  1. Jika pasangan kita mula menunjukkan rasa cemburu, jangan terbawa-bawa dengan sifatnya itu. Mungkin kita tidak perlu menjawab setiap soalan yang diajukan. Sebaliknya lebih baik berdiam diri sahaja daripada terus menyemarakkan kemarahannya.
  2. Anggaplah bahawa dia sebenarnya tidak berniat untuk melukai hati kita. Mungkin ini tidak disedarinya dan jangan ambil hati.
  3. Cuba sedaya upaya untuk membina keyakinan diri padanya. Pujilah pasangan atau mintalah nasihatnya bila perlu dan sentiasa luahkan perasaan cinta yang membuktikan bahawa kita menyayanginya. Malah sebaiknya berikanlah dia sokongan yang berterusan agar dia merasa sentiasa disayangi dan dihargai.
  4. Jangan membabitkan diri dalam situasi yang boleh membuahkan perasaan cemburu bagi pasangan seperti suka berfoya-foya, berbual-bual mesra atau bergurau senda dengan orang lain.
  5. Berbincanglah dengan pasangan tentang perasaannya. Jika kita telah berusaha sedaya upaya tetapi pasangan tetap tidak boleh mengawal rasa cemburunya, kaunseling mungkin jalan terakhir untuk menyelamatkan keadaan.
‘Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri’. Begitulah antara bait-bait lagu yang menceritakan asam garam kehidupan dalam rumahtangga. Cinta dan cemburu adalah seperti isi dengan kuku bagi mana-mana pasangan suami isteri. Yang penting adalah kesederhanaan. Maksudnya seseorang itu harus mempunyai rasa cemburu terhadap pasangan tetapi mestilah berpada. Jangan sampai pasangan merasa terkongkong dan dikongkong. Sebaliknya jadikanlah
rasa cemburu itu sebagai alat untuk dapat memperbaiki sikap atau mengkoreksi diri sendiri terhadap sikap yang selama ini diamalkan. Contohnya, bagi seorang isteri mahupun suami, adakah penampilan atau layanan yang selama ini diberikan memuaskan atau tidak. Adakah berlaku sesuatu kekurangan dalam diri yang sebenarnya mampu kita mengadakannya tetapi tidak kita adakan. Dengan sikap ini, kita akan sentiasa memperbaiki kualiti diri dan sentiasa memberikan layanan yang terbaik untuk pasangan supaya ia tidak terpikat kepada yang lain.

Akhirnya, tidak perlu lagi terjadi perbalahan atau pertengkaran yang hebat antara suami isteri gara-gara sifat cemburu kerana tentu sekali tidak ada pasangan yang rela diperbodohkan atau diambil kesempatan akibat ketiadaan sifat cemburu dalam hatinya yang membuatkan dia tidak peka dengan kehendak sebenar pasangannya. Dengan itu ‘cinta dan cemburu hendaklah diambil
‘sesedap rasa’ sebagai perencah kebahagiaan rumahtangga. Cinta biarlah ikhlas dan cemburu biarlah bertempat. Kata orang, ‘tanpa cemburu rasa cinta terasa hampa’. Ingatlah, sesungguhnya ‘ALLAH SWT Maha Cemburu’. Maksudnya? Ya, bukanlah Allah SWT sangat mencintai kita selaku hamba-hamba-Nya. Cuma kita yang tidak menyedarinya lantaran HATI kita yang telah ‘TERTAWAN DENGAN ‘CINTA YANG LAIN’!

Joke for the day..

Who's in charge?

All the organs of the body were having a meeting, trying to decide who was in charge.

"I should be in charge", said the brain, because I run all the body's systems, so without me nothing would happen".

"I should be in charge", said the blood, "because I circulate oxygen all over, so without me you'd all waste away".

"I should be in charge", said the stomach, "because I process food and give all of you energy".

"I should be in charge", said the rectum, "because I'm responsible for waste removal".

All the other body parts laughed at the rectum and insulted him, so in a huff, he shut down tight. Within a few days, the brain had a terrible headache, the stomach was bloated, and the blood was toxic.

Eventually the other organs gave in. They all agreed that the rectum should be the boss.

The moral of the story?

You don't have to be smart or important to be in charge... just an ***hole.

Friday, October 23, 2009

Masanya akan tiba..insyaAllah..



I'm gonna be old soon..very soon..
I have a dream..aku ingin menjadi seseorang utk seseorang..
Aku ingin jadi isteri yg baik, ibu yg baik, menantu yg baik..
Aku yakin masanya akan tiba suatu hari nnt..
Ya Allah..berikanlah aku kekuatan dlm menempuh segala dugaanMu..
Amin.

Thursday, October 22, 2009

Hikmah Diam..

Assalamualaikum readers..
Dgn nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Sejak kecil, aku mmg seorang manusia yg tidak byk bercakap a.k.a pendiam..aku hanya bercakap bila perlu saja..dan aku akan bercakap jika aku diperlukan utk bercakap..pada aku, berdiam adalah baik utk mengelakkan pertengkaran..
Mulanya aku menyangkakan sifatku ini adalah kekurangan yg ada pada aku..tp selepas membaca sebuah artikel di mymasjid.net, aku bersyukur dgn sifat yg dikurniakan kpdku..
Di sini aku lampirkan satu artikel yg aku baca dari mymasjid.net.my..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka.

Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan oleh Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.

Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.

HIKMAH DIAM
1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
2. Perhiasan tanpa berhias.
3. Kehebatan tanpa kerajaan.
4. Benteng tanpa pagar.
5. Kekayan tanpa meminta maaf kepada orang.
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal.
7. Menutupi segala aib.

Hadis2 Rasullulah mengenai kelebihan diam yg bermaksud:

* "Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". (Riwayat ABU NAIM)

* "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam". (Riwayat BUKHARI & MUSLIM)

* *"Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya".(Riwayat AT-TARMIZI)

Madah Dari Berdiam:

* BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH, BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA
CERDIK, KERANA KECERDIKAN ITU BUAH FIKIRAN, ORANG CERDIK YANG PENDIAM
LEBIH BAIK DARI ORANG BODOH YANG BANYAK CAKAP.

* MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH, TIDAK SALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG.

* KALAU ORANG MENGHINA KITA, BUKAN KITA TERHINA, YANG SEBENARNYA
ORANG ITU MENGHINA DIRINYA SENDIRI.

Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat bercakap kearah perkara2 yang baik. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan bersih yang bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasulullah S. A. W bersabda:

" Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.."
Sekian. Wasalam.

Tuesday, October 13, 2009

cerita hari selasa..

td, aku sebenarnya plan nk update blog ni dgn cerita2 open house, tp bile dh on laptop, check fb, check email, tetiba rasa demotivated dh..maleh nk update...maleh nk wat ape2 pun ari ni...argh! tension!
sakit kepala, demam, tekanan darah rendah lagi, sakit perut, PMS, adoi!
nk g clinik rasa x berdaya dh...pastu kt umah lak xde air...arghh!
rasa nk marah, tp nk marah kt saper?? aaa..itu yg kite x tahu tu...

haha..tp kan...secara x langsung, luahan hati nurani aku ni pun dh membuatkan blog aku terupdate dgn sendirinya...

apapun, harap readers doakan agar aku sihat semula seperti sedia kala, agar jap g ade air sbb aku nk basuh baju, agar buah hati aku sentiasa selamat dan sihat di perantauan (dier outstation g johor..huhu..windu!) dan agar aku kaya cepat..ahaks!
wassalam.

Sunday, October 4, 2009

Today's activitiy: Makan2

Hmm..td rasa nk tido..tp x lelap lak..drp dok terkebil2, baik aku update blog..

Hari ni merangkap hari open house sedunia..
aku ngan 2 member yg lain dgn semangatnya bergerak ke Putra Height..
Perut dah lapar sbb x sarapan, so bile sampai je, kitorang trus duduk dpn makanan..dan sesi makan2 pun bermula....hehehe..


Open house kt umah Julie @ Putra Height.
Laksa + Bihun Sup + Kuih raya + Puding = Sedap & Kenyang!

Pastu gerak lak ke Putrajaya Precint 9, umah Fishah.
Depa ni kapel dari skolah menengah lagik, alhamdulillah...dh 2 anak pon skang.
Kitorang sesat cari umah dia sampai lapaq balik..hehe.
So..sesampainya kt precint 9, kitorang menuju ke meja makan...dan mulakan sesi makan2 lagi skali..



Open house kt umah Fishah & Jeff @ Precint 9, Putrajaya.
Bihun goreng ngan kuah laksa + cucur udang ngan kuah kacang = Marvelous + Super Duper kenyang!

Kepada Julie & Fishah, terima kasih sbb sudi jemput kitorang, dan terima kasih sbb masak sedap2 utk kitorang, dan terima kasih sbb sudi kasi kitorang tambah berkali2..ehhehehe..
Len kali jemput lagi ye...

Feeling blue..

Monday, September 28, 2009

best x raya taun ni?

selamat hari raya buat semua pembaca..
alhamdulillah, aku selamat sampai ke PJ pada awal pagi khamis yg lepas.
kemalangan jalan raya semakin meningkat taun ni, erm, kalau tgk semula cara2 pemanduan pengguna2 lebuh raya masa aku balik rabu malam lepas, mmg x hairanlah dgn angka statistik tu. ada yg memecut x igt dunia, ada yg drive 60km/j di lorong plg kanan, ada gak superbike yg mencelah2..adoi! mmg bahaya. x dinafikan, aku bukan pemandu yg sempurna, tp sekurang2nya aku bertimbang rasa, bukan puji diri sendiri tp inilah kenyataannya. pada pendapat aku, pemandu yg memandu terlalu perlahan di lane kanan sewajarnya dikenakan tindakan, secara x langsung, mereka ini boleh menyebabkan kemalangan jalan raya. oklah, malas nk crita pasal sikap2 pemandu kita ni..tukar topik raya lak yer.

secara peribadi, aku rasa bahagia skali, ini tahun ke 2 aku beraya dgn buah hati, walaupun kitorang beraya di kg masing2 tp feeling yg best tu still ada..sblm balik, aku sempat beraya dgn b, minta ampun atas segala salah & silap, mohon dihalalkan segalanya, ucapkan terima kasih atas segala curahan kasih sygnya terhadap aku..sesungguhnya aku bersyukur pada Allah kerana dikurniakan seorang buah hati yg teramat wonderful! moga perhubungan ini dirahmati Allah SWT dan moga dinaiktaraf ke peringkat2 yg seterusnya..amin!

inilah kali pertama aku merasa suasana balik kampung..mmg best perasaan tu. terbayang2 wajah mami masa aku drive balik ke kulim, rindu sgt2. 6 hari di kulim aku manfaatkan seadanya. Raya pertama di kulim, raya ke2 di alor setar, raya ke 3 aku ada reunion ex-smsb di rumah elleni & shama, raya ke 4 pun ada beberapa open house lagi yg aku smpt singgah. Kol 6.30 aku balik rumah utk rehat sbb mlm tu dh nk gerak balik ke KL.

secara keseluruhannya, raya taun ni sederhana saja, seperti taun2 lps..bagi aku, raya xkan semeriah masa arwah abah ada dulu, walaubagaimanapun, raya taun ni diserikan dgn org baru, nur husnina amirah, anak sulung adik aku, ditambah dgn keletah fahmi..so secara tidak langsung, terubat kesedihan kitorang sekeluarga. sesungguhnya kami semua teramat rindukan arwah abah. al-fatihah.

Thursday, September 17, 2009

Salam Lebaran dari Hanimichi =)



Assalamualaikum sahabat2 ku jauh dan dekat, selamat berbuka puasa aku ucapkan. Diam x diam, tinggal lagi beberapa hari ja utk kita berpuasa..hari Ahad nnt insyaAllah kita akan menyambut Aidilfitri. Di kesempatan ni, aku dgn rendah diri, ingin memohon maaf jika ada sebarang kesalahan dari segi kelakuan, tutur kata, tatabahasa dari penggunaan ayat prosa klasik mahupun prosa moden atau apa saja bentuk kekhilafan yg aku pernah lakukan. Halalkan segalanya termasuk hutang piutang jika ada.
Kepada yg akan pulang berhari raya di kampung halaman, berhati2 semasa memandu. Untuk pengguna touch & go dan smart tag, pastikan kredit cukup, kepada insan2 yg selalu bayar tol secara tunai, sila pastikan duit kecil anda mencukupi, ini dapat mengelakkan kesesakan lalulintas secara x langsung.
Akhir sekali, harap dapat bertemu lagi selepas raya nanti, yang pastinya, selama aku berada di kampung halaman, aku akan sentiasa merindui buah hati, walau jauh di mata, tetapi senantiasa berada dekat di hati.

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Dan Batin.

- Wassalam.

Tuesday, September 15, 2009

Alhamdulillah..kenyang!

Selamat berbuka puasa utk semua kengkawan..

Berbuka puasa dgn geng2 bas skolah..


Sabtu lps ada small gath for ex-smsb, Elleni jadi kepalanya merangkap ketua lanun2 sedunia. Haha..good job Ellen, walaupun hanya 10 owg yg hadir, namun ttp meriah.
Attendees: Elleni, Donna, Hanny, Juli, Mushiri (Tok Mood), Auri, Shama with gf, Hafizal with wife & anak teruna dia, Own and aku. Kitorang gath kt kedai kopi kt tasik shah alam tu..huhu..yg x bestnye, makanan x cukup, pas buka puasa still lapar lagik, so next destination, Secret Recipe seksyen 9..setibanya kt secret recipe, kami pun start mengorder, ice blended la, sparkling juice la, ice cream la...mcm2..tetiba waiter tu dtg gtau.."maaf encik2 smer, ice dh abis, so makanan yg berkaitan dgn ice xde"..lor! camne lak ais leh abis nih? sape yg sabotaj kitorang??? adoi! terbantut selera..last2 aku order pepsi jek...cess, hampess!
Tp walaupun bermcm rintangan masa mengorder..borak still ON! ape nk buat, smer yg ader tu gila2 belaka, sembang dlm loghat utara sepenuhnya..hahaha! mmg riuh rendah..sepuluh org dh mcm 100 org punya sembang..sabar je la..tp aku happy sbb dpt jumpa balik kwn2 lama..sempoi!
Shama ngan Elleni dh plan nk buat open house raya ke 3 ni kt kulim, leh buat gath raya gak camtu, harapnya dpt jumpa lagi yg lain2..aku windu kowang smer..aku windu zaman skolah, thanks sbb still ingat kat aku yg low profile nih...ahaks! Kowang smer mmg BEST!

Saturday, September 5, 2009

Cone Pizza, layannnn!

ari khamis lps, aku g 'sahur' ngan b kat Cone Pizza, Selayang Mall.
best gak..tmpt dier pun santai..mmg layan lah!
Tp yg x besh nye, dier tutup awal sgt, sampai kol 11 jek..
kalo ramai customer dier akan extend sampai 11.30...
kitorang mkn sambil layan citer mr bean..hehe..


Ni lah Cone pizza, YUMMY!


mushroom soup with garlic bread


Besides cone pizza, ade gak pelbagai jenis spaghetti dan salad..
so kpd sesiapa yg nk try, leh ar g kt selayang mall...
my dear..
moga cpt sembuh ye..
luv ya!

Lagu Happy

salam smer, ni lagu dr Amy Mastura yg aku skeeee sgt dengar..enjoy!

--------------------------------------------------

Hatiku rasa bahagia
Pabila kau bersama
Tiada gundah gulana
Merosak hati kita

Mari kita bergandingan tangan
Jauhkanlah segala peperangan
Kita cipta irama
Kitalah melodinya
Kita nyanyi bersama

Chorus
Lebih baik cinta daripada benci
Lebih baik setia dari iri hati
Menyanyi dan menari sesuka hati
Janji kita... Happy!

Ulang Chorus

Hakikat dia sementara saja
Kembalikan tiba waktunya

Hatiku rasa bahagia
Pabila kau bersama
Ye... ye...
Tiada gundah gulana
Merosak hati kita

Mari kita bergandingan tangan
Jauhkanlah segala peperangan
Kita cipta irama
Kitalah melodinya
Kita nyanyi bersama

Ulang Chorus 4X

Hakikat dia sementara saja
Kembalikan tiba waktunya

Ulang Chorus 2X

Wednesday, September 2, 2009

H1N1

Rakan Muslim sekalian,

Mungkin sekarang tengah heboh tentang Influenza A H1N1 yang sedang melanda dunia.

Di Malaysia sahaja, jumlah kematian lebih dari 60 org, hampir 2000 dijangkiti. Di seluruh dunia pula lebih kurang 180 ribu dijangkiti dengan jumlah kematian lebih dari 1500 org. Jadi perbagai persoalan yang timbul akibat jangkitan ini.

Saya telah berbicara dengan beberapa Ustaz dan Doktor Muslim berkaitan Jangkitan ini. Ada beberapa perkara menarik yang saya ingin sentuhkan di sini melalui perbualan yang telah terjadi.

1.H1N1 adalah penyakit CIPTAAN GENETIK (SENJATA BIOLOGI)

Bila salah seorang sahabat saya seorang doktor berkata demikian, saya sendiri terpegun dan tertanya-tanya....betul ker? Dan dia memberi satu alasan yang tidak dapat saya tolak kemungkinannya.

1.. Mula2 dikatakan jangkitan ini dari ladang babi di Mexico, dan dinamakan SWINE FLU ( SELSEMA BABI), kemudian perkataan itu ditarik balik dan dinamakan Influenza A H1N1. Kini, pihak WHO mengadakan ianya bukan dari babi, tetapi dari satu jangkitan yang tidak diketahui dari mana datangnya. kemungkinan besar adalah mutate dari semua jenis penyakit yang dibawa oleh babi. Tiada kepastian yang dapat diberi dari mana datangnya penyakit ini. Soalannya dari mana ia datang?


2.. Jangkitan ini mempunyai masa pemusnah yang hampir tepat...maksud saya ialah, jangkitan pertama dalam 3 hari, jika tiada rawatan dalam 7 hari mangsa akan mati!!! Satu lagi perkara yang memeningkan kepala ialah ketepatan masa yang diberi untuk MATI!!! Sedangkan kita sendiri tahu, penyakit yang lebih berbahaya seperti AIDS, EBOLA, SARS dan lain2, pesakit juga akan mati....tetapi bukan dalam masa yang terancang seperti ini.


3.. Bagaimana sesuatu penyakit yang baru terjadi, pihak terlibat boleh mencipta vaksin dalam masa yang sekejap? Sekarang sebanyak 1800 sukarelawan sedang mencuba sejenis vaksin yang dicipta TAK SAMPAI satu bulan virus ini tersebar. Harga jualan vaksin ini pula.......kita pun tidak tahu, tapi kenapa WHO menyatakan bahawa sebanyak US60b diperlukan, kemana duit itu pergi?


4.. rakan saya juga berkata, ada pihak yang mengaut keuntungan dari penyakit ini sebab ubatnya memang telah ada, tetapi dibiarkan terlebih dahulu supaya lebih ramai pengidapnya dn lebih banyak wang yang masuk. UBATNYA TELAH ADA, jika betul mereka ini cekap, kenapa masih tiada vaksin untuk AIDS, Vaksin untuk SARS? Kita terus memandang tinggi manusia yang mencipta vaksin ini


5.. Yang penting dari perbualan kami tadi ialah......apa kata jika virus ini digunakan dalam peperangan oleh orang KAFIR menentang ISLAM?... yang pastinya mereka tidak perlu mengangkat senjata, Cuma sebarkan sahaja penyakit ini......tunggu.....dan dalam masa tak sampai sebulan mencapai kemenangan!!! Dan kemudian pihak KAFIR mengatakan "PIHAK KAMI MENANG TANPA MENGANGKAT SENJATA, DAN DALAM MASA YANG SAMA KAMI SEDIA MEMBANTU MUSUH KAMI YANG DIJANGKITI!."..... so... apa yang ada dapt dari ayat ini?, macam biasa dengar di IRAQ & AFGHANISTAN kan?


2. H1N1 adalah sejenis ASAP NERAKA yang diturunkan kepada MANUSIA

Perkara ini juga tidak dapat saya nafikan atau tolak kemungkinannya.Pendapat ini diberi oleh seorang ustaz ketika perbualan tadi. Banyak dalil yang disertakan, Cuma yang ingin saya sentuh ialah......dalam Al-Quran sendiri ada menyatakan yang ALLAH S.W.T telah menjatuhkan pelbagai penyakit kepada kaum2 terdahulu kerana menolak dakwah Nabi & Rasul NYA. Kemungkinan salah satu penyakit itu adalah H1N1. Kita pula?........

Persoalan kedua yang di timbulkan oleh Ustaz ini pula menarik perhatian saya....... Kalau API, lawannya AIR, Kalau HIDUP Lawannya MATI, kalau SIHAT lawannya SAKIT.......tapi kalau ASAP......apa lawannya? Mari kita fikir bersama dan mungkin kita boleh refer pada yang arif tentang perkara ini. Lawan asap mesti ada, sebab telah dinyatakan yang ianya adalah ASAP NERAKA untuk manusia....walluhualam...


3. PENCEGAHAN UNTUK H1N1 (BUKAN RAWATAN)

Ini sebenarnya yang saya ingin maklumkan kepada semua. Harap disebarkan kepada semua rakan Muslim kita.

Kebanyak kes kematian di MALAYSIA boleh dikatakan (walaupun tiada pihak mengesahkan) ialah 80% orang MELAYU beragama ISLAM. Sedangkan penyakitnya jika betul adalah dari BABI, adakah Melayu Islam ada kaitan terus dengan BABI? Kenapa? Sebenarnya ubat pencegah penyakit ini telah diamalkan oleh bangsa lain dan tanpa memberitahu kepada kita. Kalau ada sesiapa mendengar RADIO IKIM pada Isnin 16hb Ogos pasti tahu jawapannya. Ceramah H1N1 disampaikan oleh seorang Ustaz di radio tersebut.

PENCEGAHAN H1N1 ADALAH................. Bawang Putih!!!!!


Terkejut???.... itulah pencegahan untuk H1N1 (bukan rawatan ye). Saya juga terkejut bila mengetahuinya. Dan yang lebih menarik ianya diakui oleh rakan Doktor ketika saya berbual tadi.

1.. Bawang putih boleh meningkatkan kadar antibodi dalam badan.
2.. Bawang putih digunakan dalam ubat-ubatan pencegah selsema, anti-astimin (kira semua ubat berkaitan dengan paru)-jangkitan H1N1 kat paru-parukan?
3.. Bawang putih adalah anti penularan penyakit..... tak caya.... kalau kena bisul, cuba potong bawang putih dan sapu getahnya kat bisul tadi, adakah dia akan menular? Jawapannya TIDAK!!!! Bisul akan kecut dan mati sendiri.
4.. Kalau selsema, tumbuk bawang putih dan masukkan dalam air panas, kemudian hirup wapnya, selsema akan pulih....tak caya....cubalah
5.. Kalau bengkak2, ambil bawang putih hancurkan dalam minyak dan sapu kat tempat bengkak tadi..... mujarabkan?

Sebenarnya banyak lagi kebaikkan bawang putih. Ia selalu dirahsiakan dari kita.

Saya ambil contoh disini....... kalau anda pernah nampak bangsa asing memasak (masak BABI contohnya), kenapa begitu banyak bawang putih dimasukkan. Kalau rancangan masakkan luar negara, kenapa bawang putih adalah salah satu yang utama dan begitu banyak digunakan?

Jadi kat sini saya ingin berkongsi beberapa perkara tentang cara rawatannya

1.. Bakar satu labu bawang putih, bila dah lembik keluarkan isinya, hancurkan dan masukkan dalam sup atau bahan berkuah
2.. perbanyakan penggunaan bawang putih dalam masakan
3.. Ambil tablet atau kapsul bawang putih yang dijual di farmasi di seluruh negara.....mesti ada sebab kenapa ianya dijualkan.
4.. dan kalau boleh amalkan selalu penggunaanya......

Saya ingin sama2 berkongsi apa yang saya tahu, jika ada salah silap pohon ampun dan maaf, Jika fakta yang diberi tidak betul, jangan la saman saya. Tak salah kita mencubanya. Insya-Allah

Tolong Sebarkan.......semoga Allah merestui kita....amin.

ni la keyboard laptop yg sering jadi mangsa ketukan jejari aku selalu..

my wishes..

aku ada few wishes..
  • harap2 dpt lunaskan all my debts secepat mungkin, it's time for saving..target -> 1.5 thn
  • aku nk beli umah secepat mungkin - target -> 2 thn
  • aku nk jadi yg terbaik utk dia dan smer owg.. target -> immediately
  • aku nk antar mami g mekah - target -> 2 thn
  • aku pon nk g mekah..so aku nk antar diri sendiri g saner.. target -> 2 thn
  • aku nk jadi sowang yg pandai masak, uruskan umah, etc.. target -> immediately
  • dlm masa 3 thn, aku nk jadi manager..wah!
  • wish yg last ni, actually inilah priority aku, tp x nak mention kt sini..sbb xnk susahkan hati seseorang..xpelah, biar aku simpan sendiri..

Namun ku punya hati..

topik hari ni: Namun ku punya hati..

hati aku ni..erm..camne yg nk ckp ye, aku adalah sowang yg baik ati..haha! Smpt lagi puji diri sendiri, dan Alhamdulillah, aku dikurniakan Allah tahap kesabaran yg tinggi. Apa yg bleh aku buat kalau aku terasa hati, erm..nangis je dlm hati, namun ku punya hati..kdg2 tu ngalir gak air mata..

honestly, aku dh lupa camna rasanya sakit ati, sbb aku selalu abaikan perasaan sakit ati aku bila aku sakit ati, sbb aku xnak owg sakit ati bila tau aku sakit ati..

kdg2 tu hati kecik aku persoalkan kenapa aku terlalu beralah dlm segala hal..berbaloi ke?

namun, x ngapelah, janji smer owg happy dgn pengorbanan aku ni..

bak kata pepatah melayu, buat baik dibalas baik..
bak kata pepatah Scorpion, what u give u get back..

harapnye, pengorbanan aku selama ni dihargai..sekian, terima kasih.

Monday, August 17, 2009

Just for laugh ^^

LOL good one!

************************************************************
How To Call The Police When You're Old And Don't Move Fast Anymore

George Phillips, an elderly man, from Meridian, Mississippi, was going up to bed, when his wife told him that he'd left the light on in the garden shed, which she could see from the bedroom window. George opened the back door to go turn off the light, but saw that there were people in the shed stealing things.

He phoned the police, who asked "Is someone in your house?"

He said "No," but some people are breaking into my garden shed and stealing from me.

Then the police dispatcher said "All patrols are busy. You should lock your doors and an officer will be along when one is available."

George said, "Okay.." He hung up the phone and counted to 30.

Then he phoned the police again.

"Hello, I just called you a few seconds ago because there were people stealing things from my shed. Well, you don't have to worry about them now because I just shot them." And he hung up.

Within five minutes, six Police Cars, a SWAT Team, a Helicopter, two Fire Trucks, a Paramedic, and an Ambulance showed up at the Phillips' residence, and caught the burglars red-handed.

One of the Policemen said to George, "I thought you said that you'd shot them!"

George said, "I thought you said there was nobody available!"

(True Story) I LOVE IT! Don't mess with old people

Live well, laugh often, love much!!!

Sunday, August 16, 2009

Ada hikmah disebaliknya..

Heard one song just now..Hikmah..omg, terasa kerdilnya aku..

HIKMAH

Subhanallah…Walhamdulillah…
Astaghfirullah …Wallahu akbar…
Subhanallah…Walhamdulillah…
Astaghfirullah…Hasbi Allah…

Di tepi kerinduanku…
Memandang hampa pada dunia…
Ku hanya orang biasa…
Tak lepas dari rasa kecewa…

Hanya pada-MU tempatku mengadu…
Pahit yg kini menyiksaku…
Aku percaya tiada yg sia-sia…
Semua kan ada hikmahnya…

Subhanallah…Walhamdulillah…
Astaghfirullah …Wallahu akbar…
Subhanallah…Walhamdulillah…
Astaghfirullah…Hasbi Allah…

Angan yg membalut mimpi…
Dulu melukis nyanyian hati…
Ku hanya orang yg kalah…
Satukan hatiku yg terbelah…

Hanya pada-MU tempatku mengadu…
Pahit yg kini menyiksaku…
Aku percaya tiada yg sia-sia…
Semua kan ada hikmahnya…


Ya Allah, alangkah malunya aku dgn diri sendiri, aku x tahu bersyukur dgn nikmat kurniaanMu, setiap hari ada saja yg x kena di hati, ada saja yg menghiris jiwa..aku terlalu emosi, aku terlalu ikutkan perasaan, aku selalu mengadu itu dan ini..hmm, ternyata aku sgt kebudak-budakan..

Aku sentiasa yakin dan percaya bahawa aku tetap ada di hatinya, aku percaya kepadanya..namun terkadang, hati ini sentiasa cemburu bila ada terbaca catatan rakan2nya di laman facebook..setiap hari aku menangis, bertanyakan dgn diri sendiri kenapa dan kenapa..namun masih tidak temui jawapan yg pasti, kerana jawapan itu hanya ada pada Allah SWT..

Demi Allah, aku sgt cintakan dia..
Sekarang aku sedar, seharusnya aku bersyukur, Allah temukan aku dgn dia..walaupun hingga saat ini masih belum ada kata putus utk bersama selamanya dgn ikatan yg sah, namun dialah yg selalu mengembirakan hatiku, mungkin ada sebabnya kenapa dia susah utk mengucapkan cinta, namun aku yakin ada hikmah disebaliknya, aku seharusnya bersyukur, masih ada yg sudi mendampingi diri ini yg serba kekurangan, yg masih mencari diri sendiri, yg sentiasa mencintai dan berusaha utk dicintai..

Aku ingin menjadi Hanimichi yg baru..
Hanimichi yg matang dlm pemikiran..
doakan aku wahai teman..
assalamualaikum..

Thursday, August 13, 2009

xde tajuk...

apa masalah aku yer..
over sensitif? terlalu emosi? ntah..
hati ni asik bertanya kenapa..
byk benda yang buat aku x paham..
byk benda yang buat aku tertanya2..kenapa..kenapa..dan kenapa...
dan kenapa aku???

aku sedar diri sendiri..
aku tau aku x cantik, aku x pandai..
but i deserve to be treated like anyone else..rite??!!
susah sgt ke nk jaga hati aku ni??

Wednesday, August 5, 2009

Salam Nisfu Sya'aban..

Hari Nisfu Sya'aban akan tiba pada hari Rabu malam Khamis ( sebaik saja masuk maghrib), 5hb August, 2009 (selepas magrib pada hari 14 Sya'aban 1430H)

Oleh itu, marilah kita sama-sama mengambil saat keemasan ini untuk menutup catatan amal ibadah kita kpd Allah dengan baik dan sempurna dan seterusnya berazam untuk memperbaiki diri kita untuk catatan yang baru.

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru.

Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:

1. Selepas solat maghrib (15 Sya'aban, malam = 5 August 2009)

Solat sunat nisfu sya'aban, 2 rakaat
Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x
Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x

2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya (15 Sya'aban, malam = 5 August 2009)

i) Selepas Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah
ii) Selepas Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah
iii) Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman & pohonlah segala yang baik....

Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x

Baca doa nisfu Sya'aban (ada didalam Yasin Majmuk)

3. Baca surah ikhlas 1000x
4. Berpuasa pada siangnya

Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu Syaaban sebanyak 22.

Antaranya yg termasyhur adalah:

1. Malam Dimustajabkan Doa
2. Malam Pembahagian Takdir
3. Malam Rahmat
4. Malam Berkat
5. Malam Pengampunan (Taubat)
6. Malam Penebusan
7. Malam Syafaat
8. Malam Penulisan
9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
10. Malam Rezeki
11. Malam Hari Raya Para Malaikat
12. Malam Penghidupan

Antara kelebihan bulan Sya'aban:

1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof didalam syurga.

2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.


Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu sya'abankerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita.

Nisfu Syaaban
Nisfu dlm bahasa arab beerti setengah. Nisfu Syaaban beerti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Iman Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dah sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya,

"Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri."

Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. "Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesunguhnya Allah Azzawajjal telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap org2 yg dengki."

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Wallahua'alam

JADI MARILAH KITA BERSAMA2 MEMERIAHKAN LAGI BULAN SYA'ABAN INI DENGAN AMAL IBADAT YANG LEBIH DAN JANGAN LUPA KAWAN2 SEMUA AMBILLAH KESEMPATAN UNTUK BERPUASA PADA 15 SYAABAN NANTI IAITU PADA JUMAAT 6 AUGUST 2009 INI KERANA KITA TIDAK TAHU SAMADA BERKESEMPATAN LAGI UNTUK TAHUN HADAPAN...INSYALLAH

Tuesday, August 4, 2009

perihal budak yg bernama hanimichi..

salam sumer..
hari ni kan, bdk yg namanya hanimichi tu x mampu drive gi keje, dier kene sakit pra sindrom sakit owg ppuan..
kaki dia kebas2, rasa kejang kt bhgn uterus (kot), sakit kepala yg x terhingga, dan emosi yg sgtttt terganggu..demam pun ade la sket2..
pastu bila dh reda sket, dia gi klinik, tuan doktor kata masalah ni kalo bleh kene refer kat pakar kalo bln depan pun sakit mcm ni gak, pastu dier swh jgn pressure kan diri, sbb tekanan darah bdk ni rendah sgt..takut pengsan lak nnt, pastu dia kasi ubat tahan sakit ngan vitamin EPU.
skang ni (sebenarnya dari 2 hr lps lagi) , bdk ni sedihhh sgt, sbb nye..ade laa...
dlm tgh menaip ni pun bdk ni smpt lagi tersedu2..basah abis keyboard laptop..
oklah..bdk ni nk mintak diri dulu..
assalamualaikum.

Monday, August 3, 2009

All about PMS

Huhu, believe it or not, PMS is able to change u within a second..

i suddenly turned to someone else last saturday...and i've overreacted and hurt my dearest dear's feeling..i wish i can turn back time..

click here to read more

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

What is PMS?
Premenstrual syndrome is the name of a group of physical and emotional symptoms that start 7 to 14 days before your menstrual period begins. The symptoms usually resolve within a few days after bleeding starts. At least 75% of all menstruating women have some symptoms of PMS. Symptoms may vary from cycle to cycle and may be mild to severe.

What are common symptoms of PMS?
Physical symptoms may include

  • Breast engorgement and tenderness
  • Abdominal bloating
  • Constipation or diarrhea, nausea, vomiting
  • Acne
  • Headache
  • Alcohol intolerance
  • Fluid retention and weight gain
  • Clumsiness
  • Crampy pain in the lower abdomen
  • Joint or muscle pain

Emotional symptoms may include

  • Anxiety and panic attacks
  • Insomnia
  • Change in sexual interest and desire
  • Irritability
  • Depression and crying spells
  • Lethargy and fatigue
  • Mood swings ranging from bursts of creative energy to anger/paranoia
  • Inability to concentrate and some memory loss
  • Increased appetite with specific food cravings (especially salt and sugar)
  • Withdrawal and trouble in relationships with family and friends
Symptoms vary from person to person. If you think you have PMS, try keeping track of your symptoms for several menstrual cycles. You can use a calendar to note which symptoms you are having on which days of your cycle, and how bad the symptoms are. If you seek medical care for your PMS, having this kind of record is helpful.


info taken from www.brown.edu

Sunday, August 2, 2009

I will be - Leona Lewis

There's nothing I could say to you
Nothing I could ever do to make you see
What you mean to me

All the pain, the tears I cried
Still you never said goodbye and now I know
How far you'd go

[Bridge:]
I know I let you down
But it's not like that now
This time I'll never let you go

[Chorus:]
I will be, all that you want
And get myself together
Cause you keep me from falling apart

All my life, I'll be with you forever
To get you through the day
And make everything okay

[Verse 2:]
I thought that I had everything
I didn't know what life could bring
But now I see, honestly

You're the one thing I got right
The only one I let inside
Now I can breathe, cause you're here with me

[Bridge:]
And if I let you down
I'll turn it all around
Cause I would never let you go

[Chorus:]
I will be, all that you want
And get myself together
Cause you keep me from falling apart

All my life, I'll be with you forever
To get you through the day
And make everything okay

[Ending bridge:]
Cause without you I cant sleep
I'm not gonna ever, ever let you leave
You're all I've got, you're all I want
Yeah

And without you I don't know what I'd do
I can never, ever live a day without you
Here with me, do you see,
You're all I need

[Chorus:]
And I will be, all that you want
And get myself together
Cause you keep me from falling apart

All my life (my life), I'll be with you forever
To get you through the day
And make everything okay

[Chorus:]
I will be (I'll be), all that you want
And get myself together
Cause you keep me from falling apart

And all my life, you know I'll be with you forever
To get you through the day
And make everything okay

Saturday, August 1, 2009

Hanimichi is moody today due to PMS..

utk b & ayu, maaf sgt2..

Mami, slamat hari lahir yg ke 58!



Hari ni, tanggal 1 Ogos, genaplah usia Pn Normah Bt Harun 58 tahun.
Moga Allah panjangkan usia mami, murahkan rezeki mami, permudahkan segala urusan mami, dan moga mami sentiasa dirahmatiNya.
Mami, anak2 mami ni akan sentiasa bahagiakan mami..insyaAllah.

Saaaaayang mami sgt2!

Wednesday, July 29, 2009

Renungan: Simple jer..tp mendalam...

Renung2kanlah.....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang paling membahagiakan? cuba kita lihat... dan manakah pilihan kita???

  1. Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan.
  2. Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bankrup.
  3. Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN, pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka kerepot atau badan jadi gendut.
  4. Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan tidak dapat memberi anak.
  5. Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.
  6. Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI.
  7. Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada alasan apapun di dunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.
Wallahua'lam.

Monday, July 27, 2009

perihal soklan yg buat owg sakit ati tahap mentibang..

ramai yg asik bertanya..

1. ko bila nk kawin??
2. kamu ni nak membujang sampai bila.....
3. bila hg nk settle down?
4. bila nk jamu nasik minyak kenduri hg?

berikut adalah soklan2 yg plg maleh owg nk jawab..
kalo dh ska sgt tanya soklan yg diluar jangkauan manusia utk jawab, baik tanya soklan yg seperti berikut..

1. ko bile nak mati?
2. kamu ni nak idup sampai bila?
3. bila hg nk rest in peace?
4. bila nak jamu nasi kenduri arwah hg?

sebenarnya 4 soklan yg pertama dan 4 soklan yg kedua adalah lebih kurang sama...cumanya yg pertama tu sedap sket nk tanya..yg kedua lak agak siot untuk ditanya..

sebab2 aku tulis camni adalah kerana..
jawapan utk soklan2 tu suma sama..
semuanya ketentuan Allah..
aku x tau bila aku akan kawin..sama gak dgn aku x tau bila aku akan mati..
so lu pikirlah sendiri..

Back to routine..

I'm back..
Alhamdulillah, aku selamat sampai ke SS3 around 4am walaupun tersekat dlm jammed yg sgt menyampahkan diriku dari area sg perak sampai la ke area tol jelapang..

25 julai - 26 julai
hmm..bestnye dpt jumpa family terchenta..
tapi rindu lak dgn buah hati terchenta..muehehhe..
syukur kehadrat Ilahi sbb mommy dan yg lelain sihat walafiat, abg aku dh selamat pindah ke rumah baru, tp anak dier lak mcm x serasi dgn bilik diorang..ye la..blom biasa lagik..
mase aku balik awal pagi sabtu tu, angah (anak ke2 abg aku) tido ngan maktok dier kt umah sbb dier xnak tido sowang kt bilik umah baru.

sepanjang 2 hari aku kt kg, aku habiskan masa dgn anak2 buah yg semakin membesar, mcm2 perangai..fahmi (muhammad hakim fahmi - anak bongsu abg aku) dari dulu lagi asik jeles ngan nina ( nur husnina amirah - anak adik aku..br 5 bulan umonye) hmm...jenuh la kitorang larikan nina dari jangkauan fahmi yg suka mkn owg..ahaks...rindunya aku dgn diorang..


looking forward to balik kg again..hahaha..

Thursday, July 23, 2009

kebosanan dan kesusilaan

erm..bosan!
oleh kerana bosan mcm nk mati, hanimichi dan jari2nya tlh men'tour' de youtube utk cari clips yg lawak..
haha...antara clips yg aku layan tadi:
  1. lembu ko (MBB)
  2. babak sedih dr the legend of condor hero (MBB) - clip ni aku tgk dh brapa taun dh..tp x jemu2..wahhaha
  3. gelimat (MBB)
  4. ten ten ten ten...
  5. segmen anak2ku (mcm2 aznil)
  6. pongkeng (MBB)
ada byk lg sebenonye..tp maleh nk tulih..mata dh semakin kecik..ape lagi..TIDO LE!
nite sumer =)

Monday, July 20, 2009

ape yg aku rasa..

aku rasa..
1. lapar
2. boring
3. rindu
4. dan rindu
5. dan rindu lagi..

cam poyo je kan..tp x kesah ar korang nk ckp aper..
janji aku bahagia..muahahha!

Wednesday, July 15, 2009

wei shen me....




kecik ati nyamuk aku..

Monday, July 13, 2009

tips untuk bloggers..

salam sumer..
haha..aku ngular kt meeting room..kt opis x brapa nk bleh surf tenet..byk kepochi!

erm, dh setaun lebih aku berblogging, br smlm aku dpt tips2 berguna dlm dunia blogging neh..
ye lar, ade je info dlm web, tp maleh nk baca..hehe.

1st - make sure selalu update blog anda, time yg plg bagus, monday morning sbb time ni lah ramai pelawat..
2nd - always go to other ppl's blog and post your comment..diorang akan singgah kat blog kiter lak pastu..
3rd - tulis bende2 yg interesting, bak kata omputih, less is more, sometime, letak pic pun dh ok..pastu ajak readers utk share apa yg diorang fikir pasal pic tu..

thanks to ina for sharing this info with me..

Friday, July 3, 2009

risau + kompius..

dh nk masuk 2 minggu aku asik demam secara intermittent..
menjelang kol 9pm je dh mula rasa sakit2 badan..pastu demam sampai ke pagi..
then dlm kol 10am camtu aku akan berpeluh dan ok semula..
bile g clinic, doc ckp demam virus biasa je..
tp risau gak bila benda ni berlarutan lelama..
selesema dh semakin kurang tp batuk still ada..
hmm..nape yer..aku byk dosa gamaknye..

Perihal Jodoh..

Gunakan seluruh pancaindera
Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Tuhan yang maha esa. Tetapi bagaimana kita hendak mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Tuhan mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan? Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.


Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.


Senang bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.


Terima kita seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.


Sentiasa jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.


Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.


Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?


Memahami diri kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, 'lidah sendiri lagikan tergigit, inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.


Tampilkan kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya. Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.


Kata hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Tuhan deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.


Mimpi
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Tuhan. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Tuhan memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat mimpi petunjuk. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Ingatlah,nikmat di dunia ini hanya sementara. Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya. Fikirkanlah. Adakah dia jodoh kita?

Teman sejiwa..

Pada suatu masa, seorang guru dan pelajarnya sedang berehat di bawah sepohon pokok yang rendang berdekatan dengan padang rumputyang luas menghijau. tiba-tiba pelajar itu bertanya kepada gurunya....

Pelajar : Cikgu, bagaimana kita hendak mencari teman sejiwa kita?

Guru : (Diam seketika,kemudian dia menjawab) Soalan yang susah dan juga senang

Pelajar : (Berfikir)????!!!!

Guru : Cuba kam u lihat ke sana.Terdapat banyak rumput yang menghijau di sana. Apa kata kamu berjalan ke sana tapi jangan sesekali kamu berpatah balik. Teruskan berjalan hingga ke penghujung padang. Dalam perjalanan kamu, carilah rumput yang paling hijau dan cantik,kemudian bawakan kepada saya. Tapi kamu perlu ambil satu sahaja..

Pelajar : Baiklah...(Terus berjalan ke padang tersebut) (Beberapa minit kemudian...)

Pelajar : Saya dah balik

Guru : Saya tak nampak pun rumput yang hijau dan cantik di tangan kamu

Pelajar : Dalam perjalanan saya tadi, saya ada menemui beberapa rumput yang hijau dan cantik. Tapi saya ingin mencari rumput yang lebih baik. Jadi saya tidak mengambilnya. Saya terus berjalan dan tidak sedar yang saya masih belum mengambil mana-mana rumput walaupun dah tiba di penghujung padang. Oleh sebab cikgu dah berpesan agar tidak berpatah balik, jadi saya teruskan berjalan tanpa sempat untuk mengambil mana-mana rumput.

Guru : Itulah yang berlaku dalam kehidupan sebenar......

Mesej yang cuba disampaikan melalui cerita ini:

Rumput: Orang di sekeliling kamu
Rumput yang hijau dan cantik: Orang yang menarik perhatian kamu
Padang rumput: Masa yang berlalu

Dalam mencari teman sejiwa, jangan terlalu membandingkan pasangan kamu dengan orang lain. Jangan berharap yang anda akan menemui seseorang yang lebih baik darinya. Kamu hanya menghabiskan separuh dari masa kehidupanmu. Ingat!!! Masa takkan kembali......

Moral: Dalam mencari teman sejiwa mu, jangan lepaskan seseorang yang benar menyayangi dan menghargai dirimu...(THERE CAN BE ONLY ONE) sekali kamu melepaskannya..sukar untuk kamu cari seorang yang sepertinya!!!

Tuesday, June 23, 2009

huhu..x selesanya..

aku rasa x sihat sgt mlm ni..x bleh tido..
kat lengan tetiba ada ruam..demam xde la tinggi sgt, cuma selsema dan batuk je..
esok keje lak..nk kena siapkan focal, training material, investigate microscan issue (OOS data termasuk dlm QA audit nyer result), etc..aih..mintak2 la x jatuh sakit time2 bz camni..
Ya Allah, kurniakanlah aku, b dan seluruh keluarga ku dgn kesihatan yg baik..Amiin.

Sunday, June 21, 2009

Cerita hari sabtu...

Setelah diofffer oleh Ina utk join kelas mekap, yesterday aku g redglow kt shah alam, nk blajar teknik mekap sbb aku ni mmg x reti langsung bab2 menghias diri.
Sepatutnya aku sampai kol 9.30 pg, tp oleh kerana terlambat bgn + hujan lebat kt area PJ, kol 11 br sampai redglow. Bile sampai, aku tgk annur tgh buat demo mekap pengantin, teruja aku..byk giler tools dier, So lps mkn nasi ayam yg bertaugeh dan tanpa kicap (haha..mmg pelik nasi ayam nih), proses transformasi bermula..Ina swh aku pakai contact lens..haha..jenuh gak ar annur utk pakaikan aku mende alah tu..tp berjaya gak akhirnya, pastu turn aku lak jadi model..wahhaha. Aku akui part yg plg susah bg aku mase nk letak eye liner..pastu masa letak bulu mata palsu pun rasa janggal giler..haha..tp lama2 pas tu rasa ok.
Ni lah hasilnya, haha..aku pon x caya bila tgk cermin..muehehhe..thanks to Ina & Annur for everything!

Dlm kol 4 camtu panda call tanya b ade ngan aku ke x sbb diorang dh nk gerak ke pnb darby park utk wedding preparation..rupa2nya b tertidur kt umah, cian dier..tidur x cukup sbb melayan anak buah kesayangan..hehe.
Aku sampai rumah dlm kol 4.30ptg, pastu terlelap jap..kol 5.30pm b call gtau dia dh otw ke gombak, kitorang plan jumpa kt pdg tmpt b selalu main tap, then aku pun bergegas mandi and siap utk ke gombak. Kol 7 lebih kitorang gerak dari gombak ke pnb darby park.
Dlm kol 8 camtu, kitorang bw pengantin ke tasik titiwangsa utk naik bot berhias.
Then pengantin dibawa dgn bot ke tapak eyes of malaysia.



Wedding reception diorang mmg gempak....congrats to Puteri & Panda!
Alhamdulillah, sumer berjalan ngan lancar.
I wish i could have one someday...



To Panda & Puteri, selamat pengantin baru, moga berkekalan hingga ke akhir hayat.

Aku rindu abah..

hari ni hari bapa..
sedihnya hati sbb abah dh xde dlm dunia ni..
sedihnya hati sbb masa abah ada dulu aku x smpt nk balas jasa2 arwah..
sedihnya hati sbb .............................aku rindu abah..
Al-Fatihah untuk arwah abah..

Monday, June 1, 2009

What Can I Do To Make You Love Me - The Corrs

I haven't slept at all in days
It's been so long since we've talked
And I have been here many times
I just don't know what I'm doing wrong

What can I do to make you love me
What can I do to make you care
What can I say to make you feel this
What can I do to get you there

There's only so much I can take
And I just got to let it go
And who knows I might feel better
If I don't try and I don't hope

What can I do to make you love me
What can I do to make you care
What can I say to make you feel this
What can I do to get you there

No more waiting, No more aching
No more fighting, No more trying

Maybe there's nothing more to say
And in a funny way I'm calm
Because the power is not mine
I'm just gonna let it fly

What can I do to make you love me
What can I do to make you care
What can I say to make you feel this
What can I do to get you there

Love me..

Wednesday, May 20, 2009

sblm aku tidur hari ni..

sblm aku tidur hari ni..
aku nk minta maaf kepada semua jika ada salah dan silap..
minta dihalalkan segalanya..dan doakan yang terbaik buat aku..
dan aku juga sudah maafkan segala salah dan silap semua org2 yg mengenaliku..
dan aku halalkan segala-galanya..dan aku juga mendoakan yang terbaik buat semua..
semoga aku dpt tidur lena malam ni..
dan semoga aku berkesempatan utk bangun lagi esok..lusa..dan hari2 berikutnya..
Ya Allah, ampunilah segala dosa2ku, dosa2 ibu bapaku, dosa2 kekasih hatiku, dan juga dosa2 seluruh ahli keluargaku dan rakan2ku..
aminn..

Sunday, May 17, 2009

Congrats to Storm Romeka, especially to my dearest Storm's captain..my hero, my everything..
Nice game, great moment!

Thursday, May 14, 2009

huhu..

update on last post..

kesimpulannya:
finally, suma automation dh turned on, oleh kerana hari2 aku tension sbb production akan call aku kalo ada problem on those area (most of the time aku wat deek je kalo nmpk nombor company, sbb selalunya problem tu mmg sbb bende2 bodoh je), so aku hari2 pun akan pressure manager aku swh hire automation engineer cpt2, biar dia tension gak..ahahha..
boss aku slalu ckp " i admit, u are suffering a bit now, but u will be rewarded later with automation knowledge although u are not from automation field, and u will become very valuable later on", itu la ayat yg plg menyampah aku dengar. mmg la btol, tp...suffer dier bukan sikit2 dee..mane ader 'a bit' nyer..a lot lot lot ader la..mane ade coverage..
anyhow, aku akan buat apa yg dlm job scope sahaja...work smart beb..

Thursday, April 30, 2009

argh!

td, CIM director call, tanya aku naper x turn on automation kt few equipment dlm production floor lps shutdown..then aku jawab ar, x smpt, lagipun byk sgt problem nyer, byk running qual PO lot yg mana PO tu just untuk customer qualification, so eqp engineer x register PO tu dlm equipment, pastu hardware problem lah, handling problem lah, operator byk yg lom certified lah, etc...
kesimpulannyer, dier x brapa happy sbb aku x escalate problem ni awal2..

okla..aku admit, ade la gak salah aku dlm hal ni, tp production start up 15 hb april, mase tu aku dlm oracle training kt jalan ampang, then minggu berikutnya aku terikat dgn keje lain....dh tu minggu ni aku kene configure new equipment lak..mane ngan SOP lagik, mane ngan audit preparation lagik..so x smpt aku nk turn on kan mende ni, dh tu lak, kalo aku turn on dier, aku kene monitor selalu..igt aku ade byk spare time sgt ke..
diorang ni pandai je ckp, tp cube buat tgk..leh x..setakat suruh itu dan ini, aku pun leh wat..

sebenonye, aku pun tak brape yakin dgn automation ni, ye lar, aku bkn automation engineer, tup2 kene support mende alah ni, giler per..ader mase awal bln mac ari tu, diorang call aku kol 2-3 pagi sbb robot berenti separuh jalan kt hard laser mark area, padahal wafer lom abih marking lagik, aku dgn terkulat2 nye pegi la tgkkan mende tu..pastu PE diorang siap ckp ngan aku, "ni kene settle immediately tau, kitorang x nak jejaskan output target"..citt! igt senang ke nak fix mende yg aku sendiri pun x reti..last2 aku disable kan automation, pastu robot tu leh run mcm biasa..so aku assume automation ni mmg ader bugs ar..

mgmt senang ar ckp, " if we dont implement, how we gonna measure the automation performance?"
mmg ar, ckp mmg senang, masalahnye, bile implement, dan bila ada masalah, yg sakitnye saper..akuuuuu gak. equipment tu sume dh lama..x stabil..ater mane maunye nk diautomatekan..byk le songehnye nnt..aku rasa aku mmg xde life kalo keje kt sini..tp..nk wat camne..terpakse la terima gak..huhuh..mintak2 la diorang hire automation engineer cpt2 sket..
oklah, nk g cool down jap..

Tuesday, April 28, 2009

my small wish..

hmm...
bestnye jumaat ni cuti..
aku ader hajat...aku teringin sgt nk jalan2 tepi pantai..
nak main air..nak buat istana pasir..cam mase kecik2 dulu..



ni ader utk sedikit renungan..hehe..(Petikan dari Datuk Dr. Fadilah Kamsah)

"Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria ,
ada datang dengan perasaan "biasa" dan ada datang dengan perasaan serba tak kena ."

Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan "biasa" saja,
hasilnya adalah "biasa" saja, sesiapa yang datang dengan ceria,
hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa.

Bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang
akan menggembirakan orang di sekeliling kita.
Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan insyallah..."

Jadi renungkan lah....

1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggungjawab 'DATANG BEKERJA' tapi hampa,
hasilnya macam kita ' TAK DATANG' kerja

2. Ada kala kita rasa kita BUSY giler, rupanya kita hanya 'KELAM KABUT' .

3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN , tapi rupanya kita BUSY BODY.

4. Adakala kita rasa kita OPENMINDED and OUTSPOKEN
tapi rupanya kita KURANG PENG'AJAR'AN.

5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS ,
rupanya kita hanya lebih kepada
KRITIK yang mencipta KRISIS .

6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA
tapi rupanya kita di lihat lebih MENGADA-NGADA .

7. Adakala kita suka bertanya 'KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE',
adalah lebih baik kita tanya
'APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT ?'

8. Adakala kita rasa kita ni pekerja yang SEMPURNA,
BAIK DAN BERDEDIKASI tapi cuba tengok dalam-dalam,
selagi hati kita berdengki, jatuhkan reputasi sesama rakan sekerja
(report kat bos kawan kita tak bagus dari kita) dan tak amanah
(mencuri dan tak siapkan kerja),kita sebenarnya patut terima hakikat
betapa kita lebih teruk dari dari anggapan kita itu sendiri.

Pejam mata dan renung lah diri, kalau kita perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA ,
maka lakukanlah segera...tapi manusia tetap manusia..
sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik...
adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik?

Maka untuk itu , mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita
dan tingkat kerjasama dalam kerja,
tak rugi kita semai rasa 'kekeluargaan' dalam tugasan ...
kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain.

Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat..
kita withdraw kat akhirat nanti...
tapi kalau kita asyik dengki mendengki..
nasib la sebab sudah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih..

Renungi lah, berapa ramai kawan kita dan berapa ramai lawan kita,
nescaya itulah kayu pengukur diri yang sebaiknya...

"Mengkritik tidak bererti menentang,
Menyetujui tidak semestinya menyokong,
Menegur tidak bermakna membenci,
dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik."


Renung-renungkan.. dan.. selamat beramaalllll…

Mati Hidup Kembali - Butterfingers

Jalan raya terlampau sunyi
Untuk ku terus bermimpi
Mataku belum mengantuk lagi
Bawa ke mana sahaja kupergi

Tunjukkan ku bulan gerhana
Tiada siapa nak kujumpa
Pendirian tiada kusangka
Tak mengapa oh tak mengapa

Malam semalam gundah gulana
Hari ini hari mulia
Tak pernah daku rasa begini
Seperti mati hidup kembali

Bawakan kuhilang dari ingatan
Hari ini sehingga esok
Tak pernah daku rasa begini
Seperti mati hidup kembali

Agar sepenuh dengan pendirian
Kucapai sebelah tangan
Sebalik awan ada cahaya
Bercahayalah selamanya

Daku tertawa seorang diri
Darah yang mengalir terhenti
Fikiranku melayang-layang
Tiada siapa yang perasan

Aku Dan Dirimu - Bunga Cinta Lestari Feat Ari Lasso

Tiba saatnya kita saling bicara
Tentang perasaan yang kian menyiksa
Tentang rindu yang menggebu
Tentang cinta yang tak terungkap

Sudah terlalu lama kita berdiam
Tenggelam dalam gelisah yang tak teredam
Memenuhi mimpi-mimpimu malam kita

Chorus:
Duhai cintaku, sayangku, lepaskanlah
Perasaanmu, rindumu, seluruh cintamu
Dan kini hanya ada aku dan dirimu
Sesaat di keabadian

Jika sang waktu kita hentikan
Dan segala mimpi-mimpi jadi kenyataan

Meleburkan semua batas
Antara kau dan aku, kita

Chorus

Friday, April 10, 2009

Hak wanita - 6 petang hingga 6 pagi.

PENTING! SILA BACA DENGAN TELITI

*petikan dari emel, maaf, tak sempat nak terjemah..
----------------------------------------

IMPORTANT
Women's Rights 6 p.m. to 6 a.m.
I was talking with a lawyer friend of mine.
We were discussing the law and women's rights.

She told me about this incident
- a young girl was raped by a man posing as a plain clothes officer; he asked her to come to the police station when she and her male friend didn't have a driver's license to show. He sent the boy off to get his license and asked the girl to accompany him to the police station.

Took her instead to an isolated area where the horrendous crime was committed.

In fact, the law clearly states that between 6 pm and 6 am, a woman has the right to REFUSE to go to the Police Station, even if an arrest warrant has been issued against her...

It is a procedural issue that a woman can be arrested between 6 pm and 6 am, ONLY if she is arrested by a woman officer and taken to an ALL WOMEN police station.
And if she is arrested by a male officer, it has to be proven that a woman officer was on duty at the time of arrest.

It is good for us to know our rights. To what extent it comes of use remains to be seen in any situation. But as they say, knowledge is power. Just thought I'd share this with you. I did not know this and am sure lot of us will not know this- please be informed..... And pass on this info to whom all you know.......

Wednesday, April 8, 2009

Bahasa oh bahasa..

Oh, tidak, betapa merosotnya penggunaan tatabahasaku, aku mengalami masalah apabila ditugaskan untuk menyediakan dokumen garis panduan teknologi maklumat dalam bahasa Malaysia. Mungkin kerana aku sudah terbiasa dengan penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya di kolej dan juga di tempat kerja. Mujurlah ada buah hati yang sedia membantu. Jutaan terima kasih diucapkan.
Aku bertekad untuk memperbaiki segala kelemahan yang ada.

Sedar tak sedar, aku semakin memahami pendirian beberapa tokoh bahasa yang bertegas untuk memansuhkan penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran sains dan matematik.

Tidak dinafikan, ada baiknya niat kerajaan itu, tetapi bahasa Malaysia sudah semakin terpinggir, kita perlu buat sesuatu supaya bahasa kita terpelihara.
Ini hanya pendapat peribadi aku.
Maaf jika terdapat sebarang kesalahan tatabahasa di dalam catatan ini.

Sekian.

Tuesday, April 7, 2009

be happy..

menarilah dan terus tertawa..
walau dunia tak seindah syurga..
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia..selamanya..

Thursday, March 19, 2009

saturated!

Salam utk semua..
Hari ni hari khamis..
esok hari jumaat..
lusa hari sabtu..
itu je...sekian.

Tuesday, March 3, 2009

what the ****!

What a stupid senior account manager!
bukan salah aku kalo SAP autoloader tu problem..tanyalah corporate IT..
suka2 hati lak nk sound aku dpn staf dier..tunjuk hebat la tuh..
kalau ye pun dh upgrade jadik senior manager, xyah la berlagak lebih2...
time nk mintak tlg boleh lak ckp elok2..
dh la broadband dier amik balik..abih kalo ader system problem tgh2 mlm, nk ke dier setelkan? tersalah klik ikon pun dh terkial2 mintak tlg..
ARGHHHHHH! Tension! Hilang mood keje aku!

Sunday, February 22, 2009

Perlu Kamu

Ajai:
Saat ini
Ku cerita
Isi hati segala rahsia
Aku rindu
Aku perlu
Hati kamu terukir namaku

Kris Dayanti:
Aku tahu
Aku rindu
Aku perlu mengenali kamu
Biar masa bercerita
Kau takkan hilang aku sayang

Chorus :

Ajai:
Ku sadari saat manis ni kan pergi
Biar aku ngerti
Kerna aku mahu kamu

Kris Dayanti:
Ku ulangi kau yakini hati ini
Kerna aku cinta kamu
Hari hari aku
Kan menjadi hari kamu
Kerna syarat hidup
Disayangi…

Both:
Biar nyata
Aku setia
Janji cinta tentunya berbeda
Maafkan lah salah kita
Biar benci
Ku tetap di sisi

Chorus :

Ajai:
Ku sadari saat manis ni kan pergi
Biar aku ngerti
Kerna aku mahu kamu

Kris Dayanti:
Ku ulangi kau yakini hati ini
Kerna aku cinta kamu
Hari hari aku
Kan menjadi hari kamu
Kerna syarat hidup….

Ajai:
Ku sadari saat manis ni kan pergi
Biar aku ngerti
Kerna aku mahu kamu

Kris Dayanti:
Ku ulangi kau yakini hati ini
Kerna aku cinta kamu
Hari hari aku
Kan menjadi hari kamu
Kerna syarat hidup
Disayangi…

Aku perlu
Aku rindu

Ape yg penting, kerjasama!

Hahaha..layan...

Wonderpets, wonderpets, kami datanggg..
Membantu haiwan dalam kesusahan
Kami tak besar dan kami tak kuat..
Bile bekerjasama semua jadi mudah..
Heyy.. wonderpets.. Yeyyyy

Apa yang penting! kerjasama…
Apa yang penting!kerjasama…
semua jadi mudah
yayyyy wonder pets..yayyyyy wonder pets!!

Telefon.. telefon berbunyiii…
Telefonn.. kami datangg..
Telefon.. telefon berbunyiii…
Ade haiwan dalam bahaya.. ade haiwan dalam bahaya…
Ade haiwan dalam bahaya disana..

Ini seriouss ♫ mesti tolong dier..selamatkan swan...

Friday, February 20, 2009

Renungan Kata Pengisian Jiwa

Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat di mata kail hendaklah kamu mengambil terus ikan itu. Janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup…

Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang. Setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya. Janganlah sesekali kamu terus meninggalkannya begitu sahaja kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu…

Jika kamu menadah air biarlah berpada. Jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh. Cukuplah sekadar memenuhi keperluanmu. Kerana apabila sekali ia retak, tentu sukar untuk kamu menampalnya semula. Akhirnya ia dibuang sedangkan jika kamu cuba membaikinya, mungkin ia masih boleh digunakan lagi…

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang terimalah seadanya. Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa. Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan kesilapan, bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya. Akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu memaafkannya, boleh jadi hubungan kamu akan berterusan hingga ke akhirnya…

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah dan cuba mencari makanan yang lain. Terlalu ingin mengejar kelazatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya lagi. Kamu akan menyesal…

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan yang kamu pasti membawa kebaikan kepada dirimu. Menyayangimu. Mengasihimu. Mengapa kamu berlengah dan cuba membandingkannya dengan yang lain? Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan kehilangannya apabila dia menjadi milik orang lain. Kamu juga yang akan menyesal…

-taken from http://koleksicinta.blogspot.com

Thursday, February 19, 2009

Belajar Mencintai Seseorang Yang Tidak Sempurna Dengan Cara Yang Sempurna

Ketika kita bertemu orang yang tepat untuk dicintai, ketika kita berada di tempat pada saat yang tepat, itulah kesempatan.

Ketika kita bertemu dengan seseorang yang membuatmu tertarik, itu bukan pilihan, itulah kesempatan.

Bertemu dalam suatu peristiwa bukanlah pilihan, itupun adalah kesempatan.

Bila kita memutuskan untuk mencintai orang tersebut, malah dengan segala kekurangannya, itu bukan kesempatan, itu adalah pilihan.

Ketika kita memilih bersama dengan seseorang walaupun apapun yang terjadi, itu adalah pilihan.

Malah ketika kita menyedari bahawa masih banyak orang lain yang lebih menarik, lebih pandai, lebih kaya daripada pasanganmu dan tetap memilih untuk mencintainya, itulah pilihan.

Perasaan cinta, simpati, tertarik, datang bagai kesempatan pada kita.
Tetapi cinta sejati yang abadi adalah pilihan.
Pilihan yang kita lakukan.

Berbicara tentang pasangan jiwa, ada suatu petikan dari filem yang mungkin sangat tepat : "Nasib membawa kita bersama, tetapi tetap bergantung pada kita bagaimana membuat semuanya berhasil"

Pasangan jiwa bisa benar-benar ada.
Malah sangat mungkin ada seseorang yang diciptakan hanya untukmu.
Tetapi tetap kembali padamu.

Untuk melakukan pilihan apakah engkau ingin melakukan sesuatu untuk mendapatkannya, atau tidak...

Kita mungkin kebetulan bertemu pasangan jiwa kita tetapi mencintai dan tetap bersama pasangan jiwa kita adalah pilihan yang harus kita lakukan.

Kita ada di dunia bukan untuk mencari seseorang yang sempurna untuk dicintai tetapi untuk belajar mencintai orang yang tidak sempurna dengan cara yang sempurna.

Tuesday, February 17, 2009

sedih..

Dear diary..
lately, aku sering kene marah..
kt kg, kt ofis, kt mana2 pun...ade je salahnye..
kenapa yer..
teruk sgt ke aku ni?
sedih............

tetiba jer rindu kt arwah abah.... :'(

Monday, February 9, 2009

PULLING OIL

(The Oil Treatment of Dr. Karach)

Dr.med. Karach spoke about a remarkable treatment at a conference of the All Ukranische-Union of the Oncologists (Specialists for Tumor diseases) and Bacteriologists, a part of the Academy of Sciences of UDSSR,. He talked about a super simple Healing process for the human body by sunflower oil.
The results of this healing process, causes astonishment and doubts, but by experimenting with the oil therapy everybody can see the results in his own body and can get convinced for him that these arguments are right.
It is more than surprising that with this totally harmless, biological healing method one could achieve such success and healing results. They are really without comparison. Most illnesses could be totally cured by this simple method and it was unnecessary, to use surgery or all kinds of medicines with their so much harmful side effects.
The real important thing of this method is in its simplicity; it is just sipping or sucking oil inside the mouth. The further healing process then is done alone by the human organism.
In this way it is possible to heal all at once-cells, tissues and all other organs because of the destruction of the natural mouth germs and with this the destruction of the human organism is stopped.
Right now, the balance is not there and causes illness and in the last consequence it affects the duration of life. Man lives only half the time which he could live. He could become 140 or 150 years old, says Dr.Karach.
The Oil-therapy heals totally headaches, bronchitis, tooth pain, thrombosis, eczema, ulcers, intestinal diseases, heart and kidney diseases, encephalitis and woman’s diseases. Preventively the growth of malignant tumors is cut and healed. Chronic blood diseases, paralysis, diseases of nerves, stomach, lungs and liver and sleeplessness are cured.
Therefore, as Dr. Karach says, it is possible to heal many diseases, also those caused by poisonous chemical parts of drugs.
Dr. Karach says, his method heals the whole organism all together, also preventively. This especially is important in cases of tumors and of heart attacks. Dr. Karach: “With the oil therapy I have cured my chronic blood disease; I have suffered for 15 years. It also healed in three days an acute arthrosis which made me even lay in bed.

The healing process:
Get refined sunflower oil (or peanut oil or distal oil). In the morning before breakfast you take one tablespoon of the oil – but donot swallow it. Without great effort or speed, you wash and suck the oil inside the mouth, pull it through the teeth and all that with closed mouth for 15 to 20 minutes.
You really chew, move your chin and (like in the Mayr diet) a lot of saliva is drawn; that means mouth – digestion.
Obviously, the poisons are drawn from the blood through the mucous membrane of the mouth. That is why, in no case, the oil should be swallowed because it has become poisonous. First, the oil is viscous, but more and more it becomes liquid thin and white like wool. Then you spit it out. (As long as the liquid is still yellow you did not work with the oil long enough)

After spitting the oil, the mouth has to be washed intensely with water several times and the teeth need to be cleansed with brush; also the sink, because the liquid contains big amounts of bacteria and harmful material.

If we would look at a drop of this liquid through a microscope, we would see all kind of moving fibers – those are microbes in the first stage of their growth. Pulling Oil pulls out disease elements from the system (body) and restores health.
It is important to say that during Oil–pulling, our metabolism is increased much and that is why the body remains in a persistent healthy state.
One of the obvious results is the fixing of loosened teeth, the stop of bleeding teeth flesh and whitening of the teeth. The best time for the oil pulling is in the morning before breakfast. To enhance the healing process, you can repeat the treatment three times a day, but always before meal and with empty stomach. The organism will not be disturbed by this and the healing is quicker and stronger.
How long? Do till the original strength, freshness and a calm sleep is back again. After awakening in the morning you should feel refreshed and you should not have black circles under your eyes. A good appetite, a good sleep and a good remembrance (thinking) should be there.
In the beginning worsening for patients who are suffering from more than one disease, it is possible that there is a worsening of their situation. It is even possible that during the cure one infectious region of the body influences another one, which may be, would have become later even a killing disease.
Donot stop when your state gets worse: says Dr. Karach. There is no reason to interrupt the treatment even when the body temperature gets higher (it is healing temperature). Mainly when these signs are there, you should go on without interruption. If you interrupt you should know, that the healing only is there during the time of oil pulling. I point out says Dr.Karach, that a worsening of your health state is a sign that your disease is disappearing.
How often? This question only the patient himself can answer who is in the healing process. If he needs more or less depends on how he feels.
Acute diseases will be cured very quick in two to four days. Chronic diseases normally need more time, sometimes even one-year. So please don’t give-up.

End of article

Remarks:
1 The above article was published in Journal of World Teletherapy association (APR – JUN 1992 issue) from Calcutta. The editor of the journal has added at the end of the article: “I received copy the above lecture which was delivered at Indian Senior Citizens Association, HOUSTON, U.S.A on 9th Nov 1991. Please write about experiences after you have tried out”.
2 This article was published in a German magazine, “Fortschritt fur alle” Nr. 46, Erika Herbst, Schlossweg 2, 8501, Feucht Bavaria, Germany.