Mutiara Kata..

"Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya."

Friday, July 3, 2009

Teman sejiwa..

Pada suatu masa, seorang guru dan pelajarnya sedang berehat di bawah sepohon pokok yang rendang berdekatan dengan padang rumputyang luas menghijau. tiba-tiba pelajar itu bertanya kepada gurunya....

Pelajar : Cikgu, bagaimana kita hendak mencari teman sejiwa kita?

Guru : (Diam seketika,kemudian dia menjawab) Soalan yang susah dan juga senang

Pelajar : (Berfikir)????!!!!

Guru : Cuba kam u lihat ke sana.Terdapat banyak rumput yang menghijau di sana. Apa kata kamu berjalan ke sana tapi jangan sesekali kamu berpatah balik. Teruskan berjalan hingga ke penghujung padang. Dalam perjalanan kamu, carilah rumput yang paling hijau dan cantik,kemudian bawakan kepada saya. Tapi kamu perlu ambil satu sahaja..

Pelajar : Baiklah...(Terus berjalan ke padang tersebut) (Beberapa minit kemudian...)

Pelajar : Saya dah balik

Guru : Saya tak nampak pun rumput yang hijau dan cantik di tangan kamu

Pelajar : Dalam perjalanan saya tadi, saya ada menemui beberapa rumput yang hijau dan cantik. Tapi saya ingin mencari rumput yang lebih baik. Jadi saya tidak mengambilnya. Saya terus berjalan dan tidak sedar yang saya masih belum mengambil mana-mana rumput walaupun dah tiba di penghujung padang. Oleh sebab cikgu dah berpesan agar tidak berpatah balik, jadi saya teruskan berjalan tanpa sempat untuk mengambil mana-mana rumput.

Guru : Itulah yang berlaku dalam kehidupan sebenar......

Mesej yang cuba disampaikan melalui cerita ini:

Rumput: Orang di sekeliling kamu
Rumput yang hijau dan cantik: Orang yang menarik perhatian kamu
Padang rumput: Masa yang berlalu

Dalam mencari teman sejiwa, jangan terlalu membandingkan pasangan kamu dengan orang lain. Jangan berharap yang anda akan menemui seseorang yang lebih baik darinya. Kamu hanya menghabiskan separuh dari masa kehidupanmu. Ingat!!! Masa takkan kembali......

Moral: Dalam mencari teman sejiwa mu, jangan lepaskan seseorang yang benar menyayangi dan menghargai dirimu...(THERE CAN BE ONLY ONE) sekali kamu melepaskannya..sukar untuk kamu cari seorang yang sepertinya!!!

2 comments:

Anonymous said...

btolla 2..tp cmne lau kita x ske org yg ske kt kite 2..ati x ley dipkse rite..?so how..?any idea...?

hanimichi said...

erm, mmg hati xleh dipaksa..tp bleh dibentuk kan..my mom said, carilah owg yg syg kita sgt2 walaupun kita x syg dia rather than owg yg kita syg tp dia x syg kt kita..
apapun, smer tu berbalik kpd jodoh, sebaiknya mintak petunjuk dari Allah.