Mutiara Kata..

"Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya."

Thursday, April 30, 2009

argh!

td, CIM director call, tanya aku naper x turn on automation kt few equipment dlm production floor lps shutdown..then aku jawab ar, x smpt, lagipun byk sgt problem nyer, byk running qual PO lot yg mana PO tu just untuk customer qualification, so eqp engineer x register PO tu dlm equipment, pastu hardware problem lah, handling problem lah, operator byk yg lom certified lah, etc...
kesimpulannyer, dier x brapa happy sbb aku x escalate problem ni awal2..

okla..aku admit, ade la gak salah aku dlm hal ni, tp production start up 15 hb april, mase tu aku dlm oracle training kt jalan ampang, then minggu berikutnya aku terikat dgn keje lain....dh tu minggu ni aku kene configure new equipment lak..mane ngan SOP lagik, mane ngan audit preparation lagik..so x smpt aku nk turn on kan mende ni, dh tu lak, kalo aku turn on dier, aku kene monitor selalu..igt aku ade byk spare time sgt ke..
diorang ni pandai je ckp, tp cube buat tgk..leh x..setakat suruh itu dan ini, aku pun leh wat..

sebenonye, aku pun tak brape yakin dgn automation ni, ye lar, aku bkn automation engineer, tup2 kene support mende alah ni, giler per..ader mase awal bln mac ari tu, diorang call aku kol 2-3 pagi sbb robot berenti separuh jalan kt hard laser mark area, padahal wafer lom abih marking lagik, aku dgn terkulat2 nye pegi la tgkkan mende tu..pastu PE diorang siap ckp ngan aku, "ni kene settle immediately tau, kitorang x nak jejaskan output target"..citt! igt senang ke nak fix mende yg aku sendiri pun x reti..last2 aku disable kan automation, pastu robot tu leh run mcm biasa..so aku assume automation ni mmg ader bugs ar..

mgmt senang ar ckp, " if we dont implement, how we gonna measure the automation performance?"
mmg ar, ckp mmg senang, masalahnye, bile implement, dan bila ada masalah, yg sakitnye saper..akuuuuu gak. equipment tu sume dh lama..x stabil..ater mane maunye nk diautomatekan..byk le songehnye nnt..aku rasa aku mmg xde life kalo keje kt sini..tp..nk wat camne..terpakse la terima gak..huhuh..mintak2 la diorang hire automation engineer cpt2 sket..
oklah, nk g cool down jap..

5 comments:

Mohamed Idris said...

reschdule back

list all problem n then find which 1 is priority

find related person/dept n list

last...compile

Mohamed Idris said...

reschdule back

list all problem n identify which 1 is prority

find a related person/dept link with this problem

last..compile

smashlee said...

hani... update! update!

hanimichi said...

b, thanks for the advise :D

hanimichi said...

liyana, biler nk balik m'sia?